What is in, What is out?!

Trends in fashion, society and media

IN: Hamburgers eten in de stad Utrecht

De Utrechtse binnenstad krijgt langzamerhand een overschot aan luxe hamburgertenten. Vroeger ging men voor een goedkope hamburger naar McDonald’s, Febo of Broodje Ploff. Tegenwoordig wordt grof geld betaald voor een luxe hamburger of een patatje met.
In de afgelopen twee jaar zijn er minstens vier nieuwe hamburgerzaken bijgekomen, waaronder Ellis Gourmet Burger, Firma Pickles Burgers, BurgerBar, Beers&Barrels en Mijnheer Smakers.

De Utrechter Elger van der Wel (30) van de site VrijdagBurgerdag heeft wel een verklaring voor de toename van burgerzaken. “In grote wereldsteden is de trend begonnen van horecazaken die zich richten op kwaliteitsburgers en dat slaat nu over naar steden als Utrecht. Veel van de zaken hier zijn begonnen in een andere stad.”

Volgens de foodblogger is de hamburger al tijden lang een populair product wat iedereen kent. “Je kan lekker met je handen eten, het vlees is goed en tegenwoordig kun je allerlei toppings kiezen en dus variëren. Daarbij is het makkelijk, snel en lekker.” Dat de burgers steeds duurder worden, verklaart hij als volgt: “Je kan voor een paar euro’s een burger halen bij McDonald’s. Maar mensen zijn ook bereid om te betalen voor kwaliteit. Dan gaan ze liever naar een kleine zaak met goede producten en een dito sfeer.”
Volgens Marc Majolée van RetailVastgoedAdvies uit Leusden kun je niet stellen dat er teveel of te weinig hamburgertenten zijn. “De laatste twee jaar zie je wel een stijging in het aantal horecazaken. Blijkbaar is er vraag naar deze zaken, anders zouden ze niet overleven op toplocaties. Bezoekers van de binnenstad gaan steeds minder naar het centrum voor de winkels, onder meer omdat ze geld uitgeven online. En als ze geven geld uitgeven in het centrum, dan gaat dat vaker naar eten en gezelligheid, zoals een lunch of diner in een hamburgerbar.” In Nederland ziet de retailexpert wel steeds meer dezelfde zaken, doordat veel speciaalzaken elkaar verdringen. “Als iets populair is, dan komen daar opeens veel van dezelfde aanbieders van. Je hebt bepaalde horecahypes. Het zou wel wenselijk zijn dat er meer diversiteit zou komen, zodat er voor elk wat wils is en de consument wat te kiezen heeft.”

Info & Utils

Published in donderdag, december 8th, 2016, at 14:58, and filed under Lifestyle.

Tags: , , , ,

Do it youself: Digg it!Save on del.icio.usMake a trackback.

Previous text: .

Next text: .

Comments are closed.

What is in, What is out?! © 2016. Theme Squared created by Rodrigo Ghedin.