What is in, What is out?!

Trends in fashion, society and media

UIT: Truffelmayonaise (en andere truffelproducten in de supermarkt)

Truffel was vroeger een exclusief product dat vooral in Frankrijk en ItaliĆ« werd gewaardeerd. De dure paddestoel stond soms in Nederland op het gerecht en was verkrijgbaar in speciaalzaken, maar het ‘plebs’ kon niet zomaar een truffeltje verorberen. Maar tijden veranderen en tegenwoordig staat de mayonaise voor slechts 1,49 in de schappen van de Gettodrama.

Natuurlijk blijkt er geen echte truffel in de producten met deze smaak te zitten. De Keuringsdienst van Waarde toonde aan dat de truffelsmaak wordt verkregen door een extract van butaangas aan de producten toe te voegen. Er zit dus geen truffel in, maar een geur die door butaangas is verkregen, die sprekend lijkt op de paddestoelsmaak.

Heel soms zit er wel een flintertje truffel in, zoals bij Bertolli pastasauzen, maar zelfs dan gaat het om 0,5 procent.

Echte truffels worden nog niet gekweekt en zijn dus nog steeds extreem duur. De vraag erna is echter aanwezig, ook onder niet-restaurantgangers. Niet zo gek dat veel fabrikanten dus de goedverkopende leus ‘truffel’ op hun product plakken, terwijl ze geen echte truffel verwerken in het product.

Het maakt eigenlijk allemaal niet zoveel uit, want ook de truffelsmaak is lekker. Maar echte truffel is natuurlijk wel iets anders, dan butaangas dat smaakt naar paddenstoel. In ieder geval is de truffel niet meer luxe.

Nu dat de truffel, ondanks zijn prijs, niet meer luxe is rijst de vraag: Wat zal de nieuwe hype zijn in restaurants die exclusief en duur is?

 

Info & Utils

Published in maandag, mei 25th, 2015, at 15:07, and filed under Lifestyle, Overig.

Tags: , , ,

Do it youself: Digg it!Save on del.icio.usMake a trackback.

Previous text: .

Next text: .

Comments are closed.

What is in, What is out?! © 2015. Theme Squared created by Rodrigo Ghedin.